Pokud podnikatel začne uvažovat o založení vlastní firmy, zpravidla zvažuje franchising. Slibuje nižší riziko neúspěchu při stejných nebo podobných výnosech, navíc nástup do zaběhnuté franšízy je jednodušší než budování vlastní firmy od píky. Pro franchisanta může být vedení pobočky skvělá podnikatelská příležitost s mnoha výhodami.
Výhody pro franchisanta
Franchisant získá podepsáním smlouvy s franchisorem jasné know-how, logistickou podporu centrály, manuál a možnost účastnit se průběžných seminářů, které ho uvedou do celé problematiky. Oblast podnikání, ve které začne působit, už je na trhu zavedená a úspěšná, proto je riziko neúspěchu daleko nižší, než kdyby zakládal vlastní značku.
I přes to, že franchisant musí dodržovat dohodnutá pravidla, zůstává samostatným podnikatelem. Může mít určitý vliv na budoucí směřování firmy a podílet se na různých akcích franchisora, tedy na reklamních a marketingových kampaních, veletrzích a podobně. Tím získá bohaté zkušenosti pro případ, že by se v budoucnu chtěl začít věnovat vlastnímu podnikání.
Nevýhody pro franchisanta
Samozřejmě má franšíza pro nájemce značky také nevýhody. Především musí striktně dodržovat pravidla ukotvená ve smlouvě, a to včetně nabízených produktů a služeb, a ctít celkovou image značky. Není zde tedy velký prostor pro samostatnost a vlastní kreativitu. Musí odevzdávat reporty centrále a franchisorovi, takže je pod jejich neustálým dohledem.
Jelikož jsou všechny franšízy jeden velký řetězec, neúspěch jednoho franchisanta zasáhne celou značku. Největší nevýhodou ale bývají finance – franchisant musí investovat počáteční kapitál a dále odvádět poplatky. Nezískává celý zisk své pobočky, ale pouze část, na kterou se ve smlouvě s franchisorem dohodli. Franchisoři většinou nebývají ochotní smlouvu a podmínky měnit, proto je nutné se zamyslet, zda vám taková smlouva bude vyhovovat i za několik let.