V České republice máme náladu nespokojenosti s cenami mobilních operátorů. Přesto jen málokdo umí hledat alternativy, ušetřit a ukázat těm drahým, že jejich služby jsou nahraditelné.
Jedním ze způsobů, jak ušetřit opravdu hodně, je používání VoIP.
Voice over Internet Protocol je technologie umožňující přenos digitalizovaného hlasu v těle paketů rodiny protokolů UDP/TCP/IP prostřednictvím počítačové sítě nebo jiného média, prostupného pro protokol IP.
Stručně řečeno jde tedy o telefonování přes Internet a jde to hned několika způsoby, z nichž nejzásadnější jsou tyto dva:
- Přes klienta jako je třeba Skype. Nevýhodou je potřeba zapnutého počítače, i když Skype existuje i jako aplikace pro chytré mobilní telefony a tablety.
- Využitím služeb nějakého VoIP operátora a pořízení pevného telefonu, používání aplikace na počítači, v telefonu nebo v tabletu…
Ve obou případech platí, že volání v rámci vlastní sítě a v sítích partnerů je bez poplatků. Pokud si tedy firma nebo rodina pořídí službu od stejného operátora, volají si všichni mezi sebou zdarma.
V dnešní době již většina běžných připojení k Internetu splňuje požadavky na internetové volání. Rychlost i odezva je i u lokálních poskytovatelů Wi-Fi dostačující.
Klasické telefonní číslo
V případě pořízení služby VoIP získává účastník klasické telefonní čísla pevné linky podle kraje, kde žije, případně číslo nomadické, tedy například s předvolbou 910. Mnoho firem tedy už VoIP používá a není to na první pohled vidět.
Ceny
Ceny za volání se skutečně liší od těch, které nabízí O2, T-Mobile, nebo Vodafone. Při volání na pevnou linku jde o desetihaléře a to samé platí často i pro volání do mobilních sítí. To všechno bez měsíčních paušálů a smluvních závazků.
Na Internetu je mnoho nabídek VoIP operátorů, stačí se porozhlédnout a vyzkoušet…