Na poradenskou linku dTestu se obrátila spotřebitelka, kterou kontaktovala Asociace pojišťoven České republiky, prý za účelem kontroly smlouvy o životním pojištění.
Až na osobní schůzce se zástupce této neexistující organizace představil také jako pracovník makléřské společnosti.
Asociace pojišťoven ČR neexistuje; jedinou skutečnou oborou organizací je Česká asociace pojišťoven. Názvy jsou podobné, ale pro spotřebitele představují zásadní rozdíl. Takzvaná Asociace pojišťoven ČR je totiž jen fiktivním subjektem, kterým se zaštiťuje operátorka při sjednávání schůzky spotřebitele s pojišťovacím agentem. Ten pak spotřebiteli nabídne uzavření nové smlouvy, z níž má provizi, a často ho přiměje ke zrušení původní, třeba i výhodnější smlouvy.
Volající operátor zná osobní údaje volaného a tvrdí, že Asociace má zákonnou povinnost kontrolovat podmínky jeho životního pojištění.
Zákon ale žádnou povinnost kontrolovat podmínky smluv nestanoví a společně s nepravdivým tvrzením o existenci Asociace pojišťoven ČR se tedy jedná o klamavou obchodní praktiku podle zákona o ochraně spotřebitele.
Poškozenými jsou v tomto případě nejen spotřebitelé, ale také pojišťovny a další instituce, včetně jejich oficiální organizace – České asociace pojišťoven.
Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny sdružení dTest, k tomu dodává:
„Tímto jednáním je porušován Kodex etiky v pojišťovnictví, který Česká asociace pojišťoven vydala. Zároveň jde o nekalou soutěž, měly by se tedy bránit i samotné pojišťovny.“