
O prodeji firmy jsem vůbec nepřemýšlel. Když se ale ohlédnu zpět, tu samou chybu bych už neudělal. Proto jsem napsal tento článek. Aby pomohl právě vám.
Byl jsem na tom dobře. Dařilo se mi. O tom, že prodám firmu, jsem vůbec nepřemýšlel. Společnost měla stabilní příjem, zaměstnanci byli spokojení a celý kolos běžel jako dobře namazaný stroj. Kdo by to byl řekl, že jednoho dne budu i já potřebovat výraznou finanční injekci.
Krize přišla v nepravou chvíli
Stalo se to během krize. Nebyli jsme jediní, koho tou dobou postihl úpadek. A tak jsme sledovali, jak od nás odcházejí pravidelní zákazníci. Náš příjem klesal. Ostatní krachovali, ale my se několik měsíců zuby nechty drželi. Zejména díky našim aktivům, která jsme měli k dispozici. I na nás ale brzy přišla řada.
Rozprodávat majetek firmy nemělo smysl. S těžkým srdcem jsem tedy propustil několik zaměstnanců a snížil objem výroby. Nemělo smysl pokračovat stejným tempem. Odběratelů bylo málo, takže naše sklady se jen a jen plnily. V tu chvíli jsem si řekl, že to už nemám zapotřebí. Chci prodat firmu…
Prodej pod cenou
Neviděl jsem jiné východisko. Když prodám zavedenou firmu, alespoň ochráním část svého majetku. Věděl jsem, že sice dostanu málo peněz, ale zkusil jsem to. Začal jsem jednat s deseti zájemci. Později se jejich počet snížil na tři. Všichni věděli, že firma není v dobré situaci. A tak se na mě snažili tlačit.
K ruce jsem měl zdatného obchodníka. Nejdřív jsem si myslel, že je to ten typ člověka, který svým šarmem oslní doslova každého. Snažil se, to nemohu popřít. Ale výsledná cena nebyla příznivá. A když jsem se po několika letech dozvěděl, že jsem mohl získat mnohem víc, řekl jsem si, že svůj příběh musím vypustit do světa.
Jaké je poselství tohoto článku? Neprodávejte svoje firmy pod cenou! Prodávejte ve správný čas. Prodávejte tak, abyste měli dostatečný časový polštář pro vyjednávání. Nenechte se přitlačit ke zdi. Vyděláte tak během víc než při prodeji v nouzi.