Podvodné e-shopy jsou poměrně rozšířený problém, je tedy vhodné si při nakupování na Internetu dávat pozor na některé typické příznaky a dodržovat základní zásady vedoucí k bezpečnějšímu nakupování.
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) přináší praktické desatero bezpečnějšího nakupování na Internetu.
Otevřít si vlastní elektronický obchod je v dnešní době velmi jednoduché a toho využívá řada podvodníků, jejichž cílem je pouze nachytat důvěřivé kupující, vybrat od nich peníze, zboží nedodat a zase zmizet.
Desatero bezpečnějšího internetového nakupování
- Věnujte velkou pozornost výběru správného obchodu, ne vždy znamená nejnižší cena nebo líbivý vzhled nejlepší volbu.
- Pokud nemáte s vybraným obchodem zkušenosti, zjistěte si na internetu nebo od známých pozitivní reference.
- Hledejte na stránkách obchodu logo certifikace APEK , SAOP či Heuréka, nákup je pak bezpečnější. Můžete využít například katalogu certifikovaných obchodů www.certifikovany-obchod.cz.
- Zjistěte, zdali obchodník na www stránkách poskytuje své identifikační údaje a uvádí nákupní řád, obchodní a reklamační podmínky, ze zákona je tak povinen. Nepodceňujte obsah nákupního řádu či obchodních a reklamačních podmínek, čtěte je!
- Buďte pečliví při vyplňování objednávky a při zadávání bezhotovostní platby (převodem, kartou, platební bránou či SMS). Jde-li o váš první nákup, volte jako způsob platby raději dobírku.
- Při převzetí zásilky od dopravce zkontrolujte neporušenost obalu zásilky. Porušenou zásilku nepřebírejte, sepište protokol s dopravcem a kontaktujte obchodníka. Cena za zásilku musí odpovídat té, kterou vám obchodník potvrdil.
- Při nákupu přes internet máte ze zákona právo u většiny zboží od smlouvy odstoupit do 14 dnů od jeho převzetí.
- Reklamaci je povinen obchodník vyřídit nejpozději do 30 dnů. Informace o postupu reklamace byste měli najít na webu obchodu.
- Pokud nakupujete opakovaně, snažte se využívat služeb obchodů, se kterými jste byli v minulosti spokojeni.
- V případě, že si nejste jistí důvěryhodností Vámi vybraného obchodu, můžete se s žádostí o radu obrátit na info@apek.cz.
APEK, Asociace pro elektronickou komerci, vedle služeb členům, e-shopům, pomáhá také spotřebitelům. Vedle teoretické pomoci APEK nabízí i možnost pomoci v podobě Ombudsmana, která na mailové adrese ombudsman@apek.cz poradí v případě nejasností.
APEK je také možné kontaktovat v okamžiku, kdy narazíte na podvodné jednání e-shopů.