Již řadu let je u nás kritizováno tzv. zaplevelení právního systému. Spousta zákonů, jejich novel a doplňků vyvolává spíše chaos, ve kterém se mnohdy nevyznají ani právníci, natož běžní občané nebo podnikatelé. Pokud chtějí poctivě platit daně a dodržovat zákony, často zjišťují, že změny již není možné zvládat.
Konkrétně daňový systém je natolik složitý a ještě se mění občas i rozporuplnými nařízeními, že i výklady finančních úřadů se liší. Prospěch z toho mají daňoví poradci a podnikatelé riskují vysoká penále. Například zákon o daních z příjmů byl od počátku své účinnosti 1.1.1993 novelizován 140 krát, zákon o dani z přidané hodnoty (DPH) byl za posledních 12 let novelizován 40 krát. Několikrát došlo k tomu, že novela byla nejprve zákonodárci zdlouhavě projednávána a „vylepšována“ nejrůznějšími poslaneckými pozměňovacími návrhy, pak byla parlamentem schválena těsně před koncem roku a za pár dnů začala platit. Podnikatelé tak neměli šanci se na změny připravit.
Negativní vliv politických rozhodnutí
Politická rozhodnutí také výrazně přispívají k prohlubování legislativní džungle. Nejmarkantnější je v tomto ohledu zákon související se zřízením jednoho inkasního místa z dílny exministra financí Kalouska. Nejpodstatnější byly v tomto zákoně právě změny zákona o daních z příjmů. Sobotkova vláda tento ambiciózní projekt zarazila, ovšem některé změny v zákoně o zřízení jednoho inkasního místa zůstaly zachovány a některá ustanovení byla novelizována. Výsledkem je legislativní guláš, ve kterém mají problém se zorientovat i finanční úřady. Drtivé většině malých a středních firem to komplikuje jejich podnikání a začínají ztrácet schopnost včas reagovat.
K legislativnímu chaosu přispívají často i poslanci, kteří používají oklikou jakýkoliv zákon alespoň vzdáleně související s danou věcí, aby jej využili pro zásadní změnu jiného zákona, který se jim nedaří prosadit. Někdy dochází k situacím, že novely novelizují zákony ve znění, které již neplatí, neboť bylo mezitím novelizováno jiným zákonem. Alarmující také je to, že ke schváleným normám často chybějí prováděcí předpisy.
Chaos je i u jiných zákonů
Velká frekvence novelizací postihuje nejen daňové zákony. Například úprava správních poplatků doznala od r. 2000 přes 180 změn, živnostenského zákona 120 atd. Stavební zákon byl za 15 let měněn „pouze“ 30x, jenomže tuto oblast regulují i podzákonné prováděcí předpisy, které se měnily více než 100krát. Podobnými turbulencemi trpí pravidla v účetnictví a další normy důležité pro podnikání.
Jak to napravit
Ideální by bylo, kdyby se případné změny dané věcné oblasti koncentrovaly do jedné novely za rok, případně za několik let. Taková novela by měla také mít dlouhou lhůtu mezi vyhlášením ve Sbírce zákonů a nabytím účinnosti. Nejlépe alespoň celý rok, aby se podnikatelé na změnu stihli adaptovat.