Český telekomunikační úřad upozorňuje na chování obchodních zástupců společnosti Air Telecom, a.s, která na českém trhu provozuje služby pod značkou u:fon. Uzavírání smluv prý může být problémové.
Úřad v poslední době zaznamenává zvýšený počet stížností na postup obchodních zástupců zmíněné společnosti. Ti se, podle stížností spotřebitelů, často vydávají nikoliv za zástupce Air Telecom, ale za pracovníky původního poskytovatele služeb.
Pod záminkou kontroly nebo výměny zastaralých telefonních přístrojů nabízejí domácnostem, především z řad seniorů, k podpisu nové smlouvy o poskytování služeb elektronických komunikací.
V důsledku takového nekalého jednání pak musí poškození spotřebitelé hradit finanční závazky vyplývající jak ze smlouvy stávající, tak ze smlouvy nové, nekale uzavřené.
ČTÚ důrazně doporučuje spotřebitelům, budou-li navštíveni obchodním zástupcem jakékoli společnosti, aby požadovali prokázání jeho totožnosti a informaci, za jakého poskytovatele služeb vystupuje. V případě jakýchkoli pochybností ČTÚ spotřebitelům současně doporučuje obrátit se okamžitě na zákaznickou linku poskytovatele, pro kterého obchodní zástupce podle svého vyjádření pracuje a ověřit si, zda jsou podávané informace pravdivé.
V případě uzavření smlouvy mimo prostory obvyklé k podnikání (např. domácnosti občanů) pak mají spotřebitelé ze zákona právo od smlouvy do 14 dnů od jejího uzavření bez sankce odstoupit.
ČTÚ v souvislosti s praktikami obchodních zástupců společnosti Air Telecom a.s. zahájil s touto společností správní řízení pro podezření na klamavou obchodní praktiku, ten se však nařčení brání.
Podle něj jde o nepodložená a nepravdivá tvrzení a ČTÚ nepřinesl žádná seriózní fakta. Od prosince 2012, kdy mobilní síť U:fon převzal nový operátor Air Telecom, a.s., jsou evidovány pouze čtyři stížnosti na jeho obchodní zástupce. V žádném případě nejde o nárůst či vysoké číslo, jak uvádí ČTÚ.
Každý obchodní zástupce sítě U:fon se zákazníkovi na schůzce prokazuje průkazkou s názvem společnosti a číslem, na němž si lze ověřit, že prodejce u naší společnosti pracuje. Navíc většina obchodních případů je dopředu domluvena telefonicky a dále veškeré prodeje jsou okamžitě telefonicky ověřovány, a to poprvé v tu chvíli, kdy certifikovaný obchodní zástupce sítě U:fon se zákazníkem sepisuje smlouvu.
Zákazník je znovu telefonicky prostřednictvím verifikačního hovoru s infolinkou plně obeznámen s tím, že se jedná o nového poskytovatele služeb, je seznámen s výší poplatků a paušálů, dává souhlas, že se seznámil se všemi podmínkami poskytování služeb. S veškerými fakty, s nimiž ho infolinka obeznámí, souhlasí, jinak není prodej vůbec dokončen.
Operátor Air Telecom nebyl také dle svého vyjádření o žádném správním řízení informován a bude od českého regulátora požadovat okamžité vysvětlení na jeho velmi zvláštní postup.