
O franchisingu nebo také franšíze jste již určitě slyšeli. Působí takto třeba Extéria Market. Pokud je ale pro vás celkově tento koncept těžko pochopitelný, můžete si zkusit představit společnosti, jako je McDonald, Ugo, Bageterie Boulevard, Sklizeno, Carrefour, Lotos a další. Právě ty fungují na principu franchisingu. To znamená, že umožňují svým obchodním partnerům podnikat pod jejich značkou.
Ne každý může být franšízantem
Franšízant, tedy podnikatelský subjekt, který pracuje pod značkou franšízora, musí samozřejmě splnit určité podmínky. Franšízor si kontroluje, zda spolupráce probíhá tak, jak bylo domluveno v rámci franšízové spolupráce. Franšízor a franšízant jsou dvě právně a finančně oddělené společnosti, které se spolu dohodnou na spolupráci. Ta by měla být pro obě strany výhodná.
Pro ty, kteří nemají vlastní podnikatelský nápad
Často se uvádí, že franchising je pro ty, kteří chtějí podnikat, ale nemají vlastní podnikatelský nápad. V takovém případě mohou přijmout rozvinutý koncept vyvinutý jinou společností, a to právě na základě franšízového systému. Tento systém může franšízantovi zajistit určité výhody, které mu poskytne franšízor. Tak například mu předá své know-how a přesné postupy použití. Dále pak mu „propůjčí“ svou značku (nebo ochrannou známku). Franšízant se může spolehnout taktéž na podporu franšízora, která umožňuje rychlejší rozvoj společnosti.
Vyšší konkurenceschopnost – nižší podnikatelské riziko
Osvědčené procesy, známá značka, cenné know-how a podpora franšízy mají minimalizovat riziko bankrotu. Platí ale, že toto riziko není nikdy nulové a úspěch bude záviset taktéž na samotném postoji a nasazení franšízanta.
Znaky franchisingu
Pro franchising je typický nějaký ověřený obchodní nápad, ziskový, opakovatelný a škálovatelný obchodní model, dobře známá značka (mezi zákazníky), know-how, přiměřené zdroje pro poskytování průběžné podpory.