Můžete mít tu nejlepší SEO strategii, ale bohužel to nebude k ničemu platné, pokud nebudete správně měřit a vyhodnocovat její efektivitu. Pouze analýza a kontrola výsledků práce přinese kýžený úspěch, a specialisté to vědí nejlépe. Díky tomu se neustále vyvíjí různé nástroje pro kontrolu a měření efektivity SEO – například, pro vyhodnocení kvality zpětných odkazů, pozicích webu ve vyhledávačích a jiné metriky pro to, aby vybrali ty nejefektivnější metody SEO optimalizácia webu a linkbuildingu. V tomto článku budeme pojednávat nejen o základních nástrojích a metrikách, ale i jak tyto metriky jsou spojené s vytýčenými cíli SEO. Pojďme se podívat na ty nejčastěji využívané nástroje a postupy, beze kterých se neobejde žádný SEO specialista.
Google Analytics
Google Analytics je bezplatným nástrojem k analýze webových stránek, který poskytuje statistické a základní analytické nástroje pro vyhodnocení návštěvnosti webových stránek. Nehledě na přehršel nástrojů pro webovou analytiku, Google Analytics stále zůstává nejpopulárnějším nástrojem mezi SEO specialisty, poněvadž nabízí široké možnosti pro analýzu různých parametrů webové stránky. Měli bychom se zmínit o tom, že tento nástroj lze velmi pohodlně propojit s jinými nástroji Google, jako např. Webmaster Tools, Adwords a Adsense. Nezapomínejte, že nehledě na to, jaký nástroj zvolíte, nedílnou součástí vaší strategie musí být A/B testování různých variant stránek. Výsledky těchto pokusů je nezbytné využívat pro zvýšení konverze. Lze to testovat jak prostřednictvím samotného Google Analytics, tak i jiných placených nástrojů, které umožňují testovat několik variant stránek. Stejně tak Google Analytics umožňuje měření konverzí a vyhodnocení chování uživatelů na webu, tedy v závislosti na zvolené variantě webové stránky.
Nástroje pro analýzu zpětných odkazů
Analýza zpětných odkazů je naprosto nezbytnou součástí jakéhokoliv SEO, a je zároveň i nejdůležitější metrikou. Analýza zpětných odkazů se provádí za účelem měření konkurence, zkoumání správných příležitosti pro linkbuilding (tedy budování sítě zpětných odkazů), kontrolu zpětných odkazů a opravu tzv. 404 (tedy stránky, které neexistují). Mezi ty nejvyužívanější nástroje patří například:
MAJESTIC SEO
Majestic SEO je nástrojem s „největší světovou databázi webových stránek“ (jak uvádí samotní autoři na webu svého nástroje), který se využívá pro analýzu konkurence a zkoumání odkazového profilu. Má jednu velkou výhodu – zkoumání historického vývoje odkazového profilu, a to během hodně dlouhého časového úseku. Majestic taktéž má dva velmi důležité ukazatele pro měření kvality webové stránky – Trust Flow a Citation Flow. Trust Flow je pojem, jehož autorství patří Majesticu, a znamená ukazatel, který se zakládá na kvalitě stránky v hodnotě od 0 do 100. Stránky, které mají pochybné odkazy, se hodnotí, pochopitelně, nízkými čísly, a stránky, které odkazují na důvěryhodné zdroje, jsou naopak vyšší. Citation Flow je taktéž pojem z dílny Majesticu, který měří hodnotu, neboli významnost, kterou má daná stránka nebo odkaz. Tyto dva pojmy se používají vždy společně, jelikož Majestic staví na nich svůj měřící algoritmus.
AHREFS
Ahrefs je jedním z nejsilnějších a nejlepších nástrojů pro měření kvality SEO a sociálních sítí. Ahrefs je známý také jako nástroj pro kontrolu zpětných odkazů, který soupeří s Majesticem a menšími nástroji jako například MOZ, ale není tomu úplně tak. Ahrefs má v sobě potenciál daleko větší, než pouhý „backlink checker“, už jen díky tomu, že projíždí více než 123 miliard odkazů a obnovuje jejich index každých 15 minut. Většina vyhledávání prostřednictvím Ahrefsu dokáže vynést mnohem více, než výstupy z Majestic SEO nebo MOZ Open site explorer, leč ani tyto nástroje rozhodně nejsou zanedbatelné.
MOZ
MOZ je také poměrně významným nástrojem, oblíbeným především v České republice, na jehož metrice zakládá, například, portál PlaCla.cz. MOZ je podobným nástrojem, jako Majestic a Ahrefs, a je známý také svojí metrikou, jejímiž hlavními ukazateli jsou např. Page Authority (PA) a Domain Authority (DA). Page Authority poukazuje na hodnocení jednotlivé stránky webu vyhledávacími systémy, Domain Authority – poukazuje na vyhodnocení celé domény nebo subdomény.
Základní metriky, které nás zajímají
Ve skutečnosti, metrik je ohromné množství. Popíšeme ty nejzákladnější, které jsou námi využívány (metrika „Analýza zpětných odkazů“ sem patří také, leč o ní jsme již pojednávali výše).
Organic traffic neboli návštěvnost webu z vyhledávání
Tento pojem popisuje obyčejný přechod na konkrétní web po zadání vyhledávacího dotazu. Jsou to kvalitní a přirozené návštěvy vašeho webu (na rozdíl od placené reklamy, kde např. konkurenti mohou úmyslně „vyklikávat“ určité stránky). Metrika organického trafficu se skládá ze tří ukazatelů: ranking, konverze a traffic.
Pozice webu ve vyhledávání na relevantní klíčová slova
Neméně důležitým analytickým faktorem je analýza klíčových slov, podle kterých váš web hledají uživatelé. Sledovat tyto dotazy je nezbytné proto, abyste chápali své potenciální zákazníky, určovat pozice webu podle klíčových slov, a také zjišťovat, jaká slova přivádějí nejvíce zákazníků. Analýza vyhledávacích dotazů pomůže určit nízkofrekvenční klíčový slova, která jsou pro vaše podnikání cenná. Také můžete zjistit, že vaše stránky reagují na irelevantní dotazy, což zvyšuje bounce rate.
Chování uživatelů
Chování uživatelů na webu je jednou ze stěžejních metrik, která vyžaduje samostatný článek, ale pokusíme se stručně nastínit alespoň základní prvky, z nichž se skládá tato metrika. Řadí se mezi ně (povíme o těch nejhlavnějších):
- Bounce rate neboli míra okamžitého opuštění, je procentem návštěvníků, kteří opustili stránky po shlédnutí úvodní stránky. Pro stránky, které vyžadují několik přechodů na jiné stránky (kterých je většina) je nejdůležitější metrikou kvality a relevance. Uživatel opouští stránky buď proto, že nenašel to, co hledal, nebo ten web mu naopak pomohl.
- Čas strávený na webu je velmi dobrým ukazatelem, protože pokud uživatelé setrvávají na stránkách dlouhou dobu, znamená to, že obsah na webu je pro ně užitečný a zajímavý. Akorát nezapomínejte na to, že způsoby přilákání a udržení nesmějí škodit konverzi, proto nemusíte automaticky přidávat na stránky všechno a hned.
- CTR , neboli definice míry prokliku. Čím více se kliká na váš tzv. snippet (krátký popis s odkazem v SERPu), tím lepší je rozpoložení vyhledávače vůči vašemu webu. Je to přece logické: pokud snippet je relevantní vyhledávacímu dotazu a láká pozornot uživatelů, pak i stránky budou kvalitně reagovat na dotaz.
Konverze
Jde-li o analýzu profitability společnosti, konverze je tím nejhlavnějším ukazatelem. Je to vztah mezi prodeji a návštěvy, procento návštěv, jejichž výsledkem se stala objednávka, koupě nebo jiná podobná aktivita. Má to však i několik výjimek – je to velmi důležitý ukazatel, není však jediný, navíc, má i své výjimky (např. vysoká konverze neznamená vysokou efektivitu stránek).
Volba metrik vždy závisí na stanovených cílech
Jak lze vidět, metrik a nástrojů, které je používají je nepřeberné množství, každá má své výjimky. Proto, abyste se nechytili do pavučiny těchto pravidel a výjimek, obraťte se na specialistyMEDIAUNIT, kteří vám poradí a pomohou zlepšit viditelnost i vaše webové stránky.