Vládní návrh v oblasti pojišťovnictví směřuje k omezení výplaty provizí pojišťovacím zprostředkovatelům při předčasném ukončení pojistných smluv. Účelem je zabránit častému přepojišťování smluv. Tato snaha je prozatím na dobré cestě, neboť Sněmovna vládní návrh v prvním čtení podpořila.
Návrh neomezuje samotnou výši provize, ale při výpočtu odkupného by provize měly být rozloženy do pěti let (v současnosti pojišťovny rozkládají provize pouze do dvou let). Vláda se tak snaží omezit nešvar současného pojišťovnictví, kterým je časté ukončování pojistných smluv a uzavírání nových smluv v prvních letech pojištění. To vede k nízké hodnotě odkupného, které klient obdrží při předčasném ukončení pojištění, kde se tvoří finanční rezerva. Zejména se to týká investičního nebo kapitálového životního pojištění.
V čem spočívá přepojištění?
Poradce doporučí klientovi ukončit jedno životní pojištění (zpravidla předčasně) s tím, že mu sjedná novou výhodnější pojistnou smlouvu. Ve skutečnosti se většinou jedná o postup pro klienta nevýhodný. Počínání poradce je motivováno především provizemi a není tudíž vůči klientovi férové ani etické.
Nevýhodou pro klienta je, že předčasné ukončení sjednané smlouvy pro něj znamená nedodržení pojistných podmínek a finanční ztrátu, nikoliv úsporu. Smyslem nového opatření je zainteresovat zprostředkovatele na dlouhodobém trvání pojištění. Zároveň by mělo zajistit, aby se při předčasném ukončení pojištění vrátila větší část zaplaceného pojistného klientovi v podobě odkupného, což je částka, kterou pojišťovna vyplatí klientovi v případě zrušení životního pojištění.
Vedle těchto cílů by novela měla zavést také mechanismus poměrného krácení sjednané odměny zprostředkovateli, pokud dojde k zániku pojištění v prvních pěti letech jeho trvání.
Cílem je ochrana klientů
Nové opatření má plnou podporu České asociace pojišťoven, podle jejíhož názoru vládní návrh chrání klienty a poctiví poradci a zprostředkovatelé pojištění se nemají čeho obávat.