Prodejna s kouzlem domova. Mýtus, či realita?
Už i vám se stalo, že jste vešli do prodejny a pocítili jste příjemný pocit jakéhosi „tepla domova“, ale nedokázali jste přijít na to, proč to tak bylo? V tomto článku vám přineseme odpověď i několik rad, jak upravit vlastní obchodní prostory takovým způsobem, aby tento pocit zažili a vaši zákazníci.
Každá prodejna může vyvolávat v různých lidech různé pocity v závislosti na jejich oblíbených barvách, hudbě, vůních a celkovém vkusu, ale existují i jakási základní pravidla, která platí pro většinu nakupujících.
Pokud chcete, aby vaše prodejna nebo provozovna působila příjemně, zkuste myslet na následující body.
- Barvy a materiály
Používejte teplé barvy a přírodní materiály. Nemusíte to přehánět a udělat z prodejny vánoční dílnu Santa Clause, ale pokud vyměníte velké lesklé, skleněné a chromované plochy za plochy dřeva, kamene nebo matného kovu teplé barvy jako měď nebo mosaz, máte dobrý základ pro příjemný pocit v prodejně.
2.Osvětlení
Většinou jsou výše zmíněné materiály dost nákladné a ne každý si je může dovolit, ale vždy je tu možnost budování atmosféry osvětlením, které může být o hodně levnější a vícenásobně efektivnější než samotné materiály. Pro co nejpříjemnější osvětlení vybírejte různé zdroje světla od klasických stropních svítidel přes stolové až po nástěnné či stojací lampy. Ideální barvou světla je teplejší žlutá, ale není zakázáno kombinovat bílé světlo s teplým. Je třeba to však dělat vkusně a netlačit jedno světlo přes druhé. Pokud máte zboží nebo horoskopy, které chcete oddělit od ostatního vybavení, můžete to udělat právě správným osvětlením. Správnou volbou svítidel můžete vytvořit v prodejně i příjemný koutek, kde si mohou zákazníci oddechnout nebo v klidu prohlédnout a vyzkoušet vaše zboží.
3. Zařízení
Správné zařízení může také do velké míry ovlivňovat zákazníky. Příjemné pocity evokují ladné křivky, ale i čisté linie. V kombinaci s vhodným materiálem můžete vytvořit přátelské prostředí z téměř jakéhokoliv zařízení. Myslete však na to, že s využitím drobných doplňků či textilií se šance na úspěch zvyšuje.
4. Hudba a vůně
Hudební vkus každé z nás je jiný. Pokud tedy uvažujete nad hudbou v prodejně, musíte buď znát velmi dobře své zákazníky, nebo si musíte vybrat zdroj takové hudby, která by neměla nikomu vadit, a jen nevtíravě a potichu ji pouštět během celého dne. Pokud jde o vůně, buďte opatrní. Hudbu snese každý, ale s pachy už je to jinak. Pokud máte k dispozici kavárnu, bar nebo restauraci, mohou zákazníci čekávat vůni jídla, kávy, čajů nebo čehokoliv příbuzného vašemu podnikání. Pokud ale prodáváte oblečení, bytové doplňky nebo autosoučástky, bude to těžší, ale ne úplně nemožné. Je známo, že vůně sladkého pečiva, kakaa a kávy potěší téměř vždy, proto zkuste zauvažovat nad umístěním tácku s drobným pečivem pro své zákazníky jako pozornost nebo mějte vždy u pokladny čerstvě uvařenou kávu nebo jiný voňavý nápoj. Zaručeně se tak zavděčíte většině zákazníků.
Posledním bodem by mělo být chování zaměstnanců provozovny, protože to patří také mezi faktory ovlivňující pocit z nákupu, ale dnes by už mělo být každému obchodníkovi jasné, že při kontaktu se zákazníkem jsou ochota, milé slovo a úsměv tou nejlepší technikou vedoucí k úspěchu.